Saopštenje za javnost
Isprintaj stranicuPošalji na mail
Delicious Digg Facebook Google bookmarks LinkedIn Stumbleupon Twitter

18.06.2012

РЕЗУЛТАТИ МОНИТОРИНГА РАДА ВЛАДЕ И НС РС У ПРВОМ КВАРТАЛУ 2012. ГОДИНЕ ВЛАДА И НС РС ИМАЛИ ЛОШИЈЕ РЕЗУЛТАТЕ ОД ФЕДЕРАЛНЕ ВЛАДЕ И ПАРЛАМЕНТА

И ВЛАДА И НС РС КАСНИЛИ СУ СА УСВАЈАЊЕМ ПРОГРАМА РАДА ЗА 2012 ГОДИНУ. Умјесто до краја 2011. програми рада ових институција усвојени су тек у фебруару.

КАСНИЛО СЕ И СА УСВАЈАЊЕМ БУЏЕТА. Па је „привремено финансирање“ избјегнуто само захваљујући брзој реакцији Вијећа народа, која је подразумијевала одустајање од редовне процедуре рада.

ПРОГРАМИМА РАДА ЗА 2012. ДРАСТИЧНО ЈЕ СМАЊЕН ОБИМ ПРЕДВИЂЕНОГ ПОСЛА У ОВОЈ ГОДИНИ У ОДНОСУ НА ПРЕТХОДНУ. Програм рада НС РС за 2012. годину планира усвајање 80 закона, што је чак 23 мање од плана у претходној 2011. години. А још поразније је поређење са планом из 2007. године, у односу на који је овај из 2012. готово преполовљен.

Влада је, пак, планирала 14 закона мање него у претходној години и готово 40% мање него у 2007.

Рјешење за континуирану лошу реализацију планираних обавеза (само у претходној години НС РС је остало нереализирано чак 36 планираних закона), није нађено у повећању ефикасности Владе и Скупштине, него у драстичном обарању обима планираног.

ТРЕНУТНО СТАЊЕ КРАЈЊЕ ЈЕ ЗАБРИЊАВАЈУЋЕ. Осим проблема са доношењем Буџета у задњи час, постоји и много озбиљнији, проблем са његовом садржајем - економски експерти, наиме, указују на озбиљне проблеме у остваривању и одрживости Буџета, те у његовој зависности од даљег задуживања РС и његовом неразвојном карактеру.

Из Владе се, након дугог периода негирања проблема, на које су, у скупштинским расправама указивали посланици из опозиције, на крају признало да РС има проблем са враћањем рате кредита ММФ-у у износу од 240 милиона КМ, а које долазе на наплату у наредне двије године.

Експерти упозоравају: „Од 2012. Република Српска ће пасти у дужничко ропство, што ће бити случај и са њеном привредом и грађанима. Уз неразумну и растрошну власт, какву имамо на свим нивоима, то је, нажалост, неминовно.“

РЕАЛИЗАЦИЈА ПЛАНИРАНОГ – НАЈГОРА ЈЕ ДО САДА. Посматрајући план за прва три мјесеца 2012. године, посланици су у потпуности реализовали тек 5 закона или 31% од планираног за овај период. Посматрајући цијелу годину, дођемо до податка да је НСРС за четвртину године усвојила тек 6% планираних закона, што је најлошији резултат од када се ради мониторинг рада НС РС. У првом кварталу усвојен је и један, Програмом рада, непланирани закон.

Истовремено, Влада РС је на тромјесечном нивоу утврдила тек 15 од 42 закона планирана за реализацију у овом периоду и показала ниво ефикасности од тек 36%. Уз 3 усвојена непланирана закона, крајњи резултат рада Владе у првом тромјесечју је 18 утврђених  закона (9 у форми приједлога и 9 нацрта).

РЕЗУЛТАТИ СЛАБИЈИ НЕГО У ФЕДЕРАЦИЈИ. У прва три мјесеца 2012. године и Влада и НС РС су реализовали мање законских аката од Владе и Парламента ФБиХ. Притом, НСРС усвојила је скоро два и по пута мање закона од Федералног парламента, који је годинама словио за најнеефикаснију институцију власти у БиХ. Настала промјена је мање резултат доброг рада Федералног парламента, а више катастрофалног пада продуктивности Владе и НС РС у првом кварталу 2012.

При томе, док Влада и Парламент Федерације повећавају ниво планираних годишњих активности, Влада и НС РС их драстично смањују. А док Влада РС упорно касни са доношењем свог програма рада, Влада ФБиХ је, уз Скупштину ТК, једина институција власти у БиХ која је програм свог рада за ову годину донијела на вријеме, до краја 2011. године.

РАД ВЛАДЕ И НС НИЈЕ ПОСВЕЋЕН НАЈЗНАЧАЈНИЈИМ ЖИВОТНИМ ПРОБЛЕМИМА ГРАЂАНА РС. Од укупног броја тачака дневног реда, које је Влада РС реализовала, у првом кварталу 2012. године, тек 15% је у вези са животним проблемима „обичних“ грађана. При томе је мјера које би заиста могле учинити живот грађанима у РС квалитетнијим, било тек 2%, што је мање чак и од постотка који је остваривао ранији сазив Владе РС, која је у просјеку имала између 4 и 5% оваквих мјера у свакој од години мандата.

ВЛАДА ГЛАВНИ УЗРОЧНИК ЛОШИХ РЕЗУЛТАТА СКУПШТИНЕ. С обзиром на комотну већину у Скупштини и на изражену партијску дисциплину унутар владајућих странака, главни узрочник слабе реализације Народне скупштине је у недовољном броју материјала који јој Влада доставља за одлучивање и у лошем тајмингу. Од укупно 18 закона које је Влада РС утврдила у 2012. години, њих тек 7 је разматрано до 14. марта 2012. године, односно до задње одржане сједнице НС у првом кварталу.

КРАЈЊИ РЕЗУЛТАТ ЗАЈЕДНИЧКОГ РАДА ВЛАДЕ И НС – ТРИ ЗАКОНА. Лош тајминг Владе и неодржавање довољног броја сједница Скупштине довели су до поразне чињенице да је свега 3 од 18 закона утврђених на Влади у првом кварталу 2012. у овом кварталу прошло комплетну парламентарну процедуру. И то је један од најлошијих резултата, од како се врши мониторинг ових институција.

ПОЛОВИНА ПОСЛАНИКА НЕМА ПИТАЊА, А ЈОШ ВИШЕ ИХ НЕ ОСЈЕЋА ПОТРЕБУ ДА ПОКРЕНУ БИЛО КАКВУ ИНИЦИЈАТИВУ. Чак 52% посланика није поставило ниједно питање у прва три мјесеца 2012. године. 46% их није учествовало у дискусијама. Посланици су имали и јако мало иницијатива у прва три мјесеца. Највећи проблем има Клуб посланика СНСД-а, гдје је неколицина посланика потпуно изван учешћа у раду НС.

 

naslov

Ana Lučić
Koordinator za odnose s medijima

e-mailana at ccibh dot org
telefon055 222 111
adresaKarađorđeva 8, Bijeljina